foto Tanjug
Guverner Narodne banke Srbije (NBS) Jorgovanka Tabaković izjavila je da o svemu onome što je država u poslednjih 10 godina uradila u oblasti digitalizacije finansijskog sektora najbolje govori podatak da se godišnji broj transakcija koje se izvrše upotrebom mobilnog bankarstva povećao 100 puta, a da je od početka rada Instant platnog sistema NBS u njemu izvršeno više od 82 miliona transakcija.
Govoreći na predstavljanju izveštaja Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) o tranziciji za 2021-2022. godinu, Tabaković je kazala da je broj ugovora zaključenih na daljinu u 2021. povećan za 44.882 u odnosu na 2020. godinu, i iznosi 116.401.
Navela je da je od tog broja zaključenih ugovora, čak 18.300 ugovora zaključeno uz primenu video-identifikacije korisnika.
„Kada poredimo četvrto tromesečje 2021. godine i prvo tromesečje 2020. godine, u mobilnom bankarstvu imamo porast broja izvršenih transakcija od blizu 120 odsto kod fizičkih lica i čak 170 odsto kod pravnih lica i preduzetnika“, rekla je Tabaković.
Ističe i da se više koristi i elektronsko bankarstvo, koje je i pre pandemije, kako navodi, jako dobro stajalo, uz rast broja transakcija od 17 odsto za fizička lica i 36,3 odsto za pravna lica i preduzetnike.
„EBRD je u svom izveštaju naveo i da veliki broj zemalja u kojima posluje planira da uvede regulatorni sendboks, a mi smo ga u Srbiji odavno uveli i koristimo ga intenzivno. Testiramo i mogućnost za primenu različitih inovativnih tehnologija za potrebe svojih poslovnih procesa – poput blokčejn tehnologija i veštačke inteligencije. Koliko je to moguće, uredili smo i virtuelne valute kao vrstu digitalne imovine“, rekla je Tabaković.
Ona je istakla da je svake godine u fokusu izveštaja EBRD-a oblast koja doprinosi bržoj, a održivoj ekonomskoj tranziciji i dodala da je u poslednjem izveštaju je digitalizacija.
Ukazala je da i u toj oblasti centralne banke nisu pasivni posmatrači koji se prilagođavaju novim okolnostima, već su, neretko, oni koji kreiraju nove okolnosti, pružajući regulatornu i infrastrukturnu osnovu razvoju finansijskog sektora.
„Srbiji za to nije bio potreban podsticaj, jer je digitalizacija gotovo deceniju jedan od naših strateških ciljeva. Narodna banka Srbije je danas garant stabilnosti u punom smislu značenja stabilnosti. Istovremeno, mi smo i oprezan regulator koji nalazi ravnotežu izmedu sigurnog i razvojnog“, navela je Tabaković.
Istakla je i da je Narodna banka Srbije jedna od centralnih banaka koja je među prvima prepoznala značaj procesa digitalizacije finansijskih usluga i zbog toga je, kako navodi, spremno, i infrastrukturno i regulatorno, docekala izazove koje je donela pandemija.
Podsetila je da je NBS uvela najsavremeniji platni sistem za instant plaćanja, da je nastavila njegov razvoj uvođenjem velikog broja dodatnih servisa – poput instant plaćanja na fizičkim i internet prodajnim mestima korišćenjem aplikacije za mobilno bankarstvo, ili plaćanje računa skeniranjem QR koda.
Dodala je da je tu i usluga prenosa novčanih sredstava samo na osnovu poznavanja broja mobilnog telefona primaoca novca, koja se zove „Prenesi”.
„Zbog već razvijenih i raspoloživih elektronskih servisa, pandemija je u Srbiji samo dodatno ubrzala transformaciju finansijskog sistema, usmeravajući korisnike da gotovo u potpunosti obavljaju komunikaciju sa finansijskim institucijama putem digitalnih načina komunikacije“, rekla je Tabaković.
Navela je i da su korisnici finansijskih usluga u Srbiji, među prvima u Evropi, mogu da zaključuju i finansijske ugovore na daljinu, s obzirom na mogućnost njihove video-identifikacije.
Guverner NBS je poručila da od novih tehnologija ne treba bežati, ali treba biti razumno oprezan i preduzimati mere u cilju upravljanja sajber i drugim rizicima.