Deca i slatkiši

U svetu već dugo vlada trend zdrave ishrane, a naše bake su govorile da zdravlje na usta ulazi. Kako negovati zdravo dete i koliko bi slatkiša deca smela da jedu?

Zdrave navike u ishrani za mnoge roditelje nisu imperativ, ima mnogo onih kojima je „slatko“ da dete jede slatkiše, i ne razumeju koliku štetu nanose sopstvenom detetu na duže staze.

Svaki roditelj želi zdravo i srećno dete. Učenje deteta osnovama pravilne ishrane je način da se obezbedi dobro zdravlje. Preporuka stručnjaka je da deca između 2 i 18 godina ne treba da unose veću količinu dodatog šećera od 24 grama ili 6 kašičica šećera dnevno. Mnogi savetuju da deca do druge godine ne bi trebalo uopšte da unose veštačke šećere. Mnogo šećera u detinjstvu, dovodi do razvoja gojaznosti, povišenog nivoa glukoze u krvi, a kasnije je moguće da se razvije i dijabetes ili povišen rizik od srčanih oboljenja.

Ne zaboravite da su šećeri u svemu navedenom: kukuruzni sirup, dekstroza, koncentrovani voćni sok, agave sirup, demerera šećer, žuti šećer, fruktoza, galaktoza, glukoza, sorbitol, pirinčani slad, ječmeni slad. Moguće je i da industrijski proizvodi poput muslija ili kornfleksa često imaju značajno više dodatog šećera od onoga što mislimo. Preporučena porcija muslija (30g) može imati i do 10g šećera (2 ½ kašičice).

Stručnjaci predlažu ove navike: za užinu detetu nudite voće ili povrće, kada je dete žedno, ponudite mu samo vodu. Sokovi su puni dodatog šećera i praznih kalorija, umesto kupovnih slatkiša pravite domaće. napravite razliku između slatkiša i zdrave užine. Držite pod kontrolom ono što vaše dete jede i pije kod kuće. Ne zaboravite i da je ličan primer najbolji za svako dete. Od toga kako roditelji pristupaju slatkišima zavisi i detetov pogled na konzumiranje slatkog.

Slatkiši, čokolada i suvo voće, sadrže velike količine šećera. Procesi koji vode do karijesa počinju onog trenutka kada Vaša beba postane izložena šećeru kaže Lidija Kruškonja. Šećer pojačava rast bakterija i kiselina koje uzrokuju karijes. Neki prosek kada izbijaju prvi zubi je između 6 i 9 meseci, mada nekim bebama zubići niču i ranije. Rano uvođenje slatkiša kod deteta kasnije može da izazove probleme u oralnoj duplji.

Gojaznost kod dece je postala problem koji raste iz godine u godinu, a opasnosti nezdrave hrane su osim prekomerne težine i rizik od visokog krvnog pritiska, dijabetesa, masne jetre. Stručnjaci kažu da rani unos šećera na duge staze uništava koncentraciju i sposobnost za učenje.

Detetu su potrebne namirnice visokog kvaliteta, kao što su sveže voće, povrće, meso, žitarice, koje sadrže vitamine, minerale i proteine koji su važni za fizički i mentalni razvoj deteta.

Bitno je unapred planirati šta će biti na dečjem meniju, a savet stručnjaka je, kad ogladni između obroka,  zdrava grickalica ili sveže voće. Osnovno pravilo je ne dozvoliti detetu da jede slatkiše neposredno pre obroka.

Najnovije vesti

Vremenski podaci

Ponedeljak
Delimično oblačno

Trenutna temperatura 23°C

Delimično oblačno

Utorak
Kiša

Max: 12°C
Min: 10°C

Kiša

Vremenska prognoza za 5 dana