„Putevi Srbije“ uradiće studiju opravdanosti mere da teretnjaci na auto-putevima u Srbiji ne pretiču jedni druge, što bi već sledećeg leta moglo skratiti putovanja do Grčke i Severne Makedonije i za jedan sat, rekao je ministar građevinarstva saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović.
On je na Blic biznis forumu, čija su tema bili sadašnjost i budućnost električnih automobila, rekao da je ideja da se preko ograničenja za kamione ubrza saobraćaj i poboljša bezbednost.
„Poslali smo „Putevima Srbije“ inicijativu da urade studiju opravdanosti da li bi imalo dobre efekte po ubrzanje saobraćaja ako bi se na auto-putu zabranilo da se teretna vozila međusobno pretiču“, rekao je ministar.
Naveo je da bi ta mera mogla biti u određenom vremenskom periodu od 6 do 18 sati, te da postoji u nekim zemaljama EU.
„Cilj je da sledećeg leta, svi ljudi koji putuju auto-putevima u Srbiji, idu do Severne Makedonije ili Grčke, stižu na odredište sat vremena brže“, rekao je on.
Govoreći o elektromobilnosti, Momirović je istakao da bez obzira što se nalazimo u velikoj energetskoj krizi, u Srbiji ne sme da bude pomere fokus sa tržišta električnih automobila.
„Gradeći sve ove auto-puteve počeli smo da gradimo infrastrukturu za električna vozila, ali nam je u tom segmentu potrebna podrška privatnog sektora koji treba da se dodatno angažuje i da nađe svoju šansu u investicijama u postavljaju punjača za elektro vozila“, rekao je on.
Dodao je da je Srbija zemlja slobodne privrede i da je nebitno da li će privatnici te punjače postavljati na pumpama, u hotelima, motelima, različitim odmorištima.
„Srbija je slobodne privrede, svi treba da nađu novu šansu u ovim velikim investicima države. Država mora da se posveti invsticijama u infrastrukturu, a sve ostalo privatni sektor“, poručio je on.
Momirović je podsetio da Vlada Srbije daje subvencije kroz dva ministarstva za nabavku novih električnih vozila.
Do 5.000 evra preko Ministarstva za zaštitu životne sredine i preko Ministarstva finansija za taksi vozila do 8.000 evra subvencija.
Profesor, naučnik, inovator Dejan Ilić, sa 700 patenata na polju razvoja baterija, zagovornik je da se u pitanje razvoja infrastrukture za elektromobilnost uključi EPS kao koordinator.
Rekao je da bi tako kao i uključivanjem samo jednog ministarstva u taj razvoj bio izbegnut haos sa kojim su se suočile druge evropske zemlje u ranijoj fazi razvoja tržišta i primene elektropunjača.
„To mora da se uredi da bi se brzo došlo do uspeha“, rekao je on.
Založio se za koordinaciju i po pitanju uvođenja drugih mera kojima bi se se elektromobili favorizovali, kao što je korišćenje žute trake, besplatan parking, ili privilegovani ulazak u centar grada.
Profesor Mašinskog fakulteta u Beogradu Ivan Blagojević sa katedre za motorna vozila, ukazao je na značaj mikromobilnosti posebno u gradskim gužvama.
Naglasio je da su elektro trotineti i bicikli dobra rešenja za gradske gužve, te da bi trebalo što pre regulisati njihovu upotrebu.
Direktor za konkurentnost i investicije u NALED-u, Dušan Vasiljević, izneo je rezultate istraživanja po kojima je glavna smetnja građanima u nabavci elektromobila previsoka cena.
Naveo je da su elektromobili oko 10.000 evra skuplji od običnih kola, a da bi građani bili spremni da ih plate 1.000 do 3.000 evra više.
Ocenio je da je očigledno da ta vozila nisu i neće neko vreme biti široko dostupna građanima Srbije.
Vasiljević je poručio da bi umesto građana generatori trenda prelaska na elektromobile mogli da budu privredni subjekti i javna preduzeća, što bi onda vodilo i širenju infrastrukture punjača.
Dodao je da bi Ministarstvo trebalo da maksimalno olakša proceduru za postavljanje elektro punionica za vozila.
„Zalažemo se da država donese strategiju, program, za državne i lokalne organe. Tako bi pružili predvidljivost sledećih koraka“, rekao je on.
Dodao je da prioriteti moraju biti nesmetan tranzit kroz Srbiju elektromobila, zatim omogućavanje da i naši građani to koriste, kao i da naša privreda nađe mesto u tom tehnološkom lancu.
Član Izvršnog odbora Prokredit banke zadužen za energetsku efikasnost, Ivan Smiljković, ukazao je na iskustva prema kojima kompanije koje ulažu u energetsku efikasnost lakše izborili za konkurencijom.
On je ocenio da banke nisu problem za finansiranje kupovine elektromobila, te da je taj sektor vrlo spreman da podrži prelazak na elektromobilnost.