Vasa Stajkić u pozorišnom ogledalu

Vasa Stajkic

Vasa Stajkić, operski pevač, rođen je u Novom Sadu 1978 god. Stuidije je počeo na odseku za solo pevanje  Akademije umetnosti u Novom Sadu u klasi prof. Milice Stojadinović a nastavio na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, u klasi prof.  Violete Pančetović Radaković. Od 2001 god je stalni član opere Srpskog Narodnog pozorišta u Novom Sadu.

  1. Kakav je odnos savremenog čoveka prema pozorištu, i kako pozorišta prave svoj repertoar?

Savremeni čovek ima mnogo lakši pristup informacijama nego pre samo 20 godina. To ipak nije u mnogome pomoglo da se odnos opere i čoveka bitnije promeni u tom periodu. I dalje se setim filma Balkanski špijun i scene u kojoj Danilo Bata Stojković pita Miru Banjac da li zna šta je Vinča a ona odgovara sa “čula sam”. Tako je i danas. Savremeni čovek je čuo da postoji opera, možda i zna gde je zgrada opere, postoji šansa da će vam i pogoditi ime nekog poznatog operskog pevača a to će najverovatnije biti Pavarotti ali šansa da je bio da gleda jednu opersku predstavu je izuzetno mala. Mislim da je odgovornost za takvo stanje delimično i naše ali je skoro u potpunosti na direkcijama opere, upravama i državnim institucijama. Država se pravi da je u kulturi stanje redovno i mi sami počinjemo da pričamo da je isto ovako bilo i pre ali je istina daleko od toga. Živimo u prošlom vremenu, u zabludi da je operska scena i dalje velika i jaka a publika se menja i traži da idemo u korak sa vremenom. Zbog toga vrlo često imamo prazne sale. Problem je jako širok i kompleksan ali ga je moguće rešiti. Na žalost vreme za tranziciju je, čini mi se, isteklo.

  1. Ima li danas dovoljno dobrih ideja i kakav je položaj umetnika?

Ideje uvek postoje ali vrlo često nemaju priliku da budu i realizovane. U operi je od ideje do realizacije dugačak proces. Od ideje reditelja do premijere je nekada mi se čini čitava večnost. U čitavom tom procesu se desi nekada da zbog birokratije i ostalih uticaja sama ideja bude osakaćena i sputana. U takvim uslovima je vrlo teško biti umetnik i doći do kraja ideje i sprovesti je dosledno.

  1. Da li su predstave koje igrate odraz stanja u društvu?

U operi to nije čest slučaj. Najčešća tema u operi je ljubav. Pravila opere su vrlo stroga i jasna. Svaki takt je napisao kompozitor i tu ne sme da bude slobodnog tumačenja. Ne postoji improvizacija. Režiser mora da prati tok muzike i tu zaista teško može da se ubacuje bilo koje drugo stanje osim onog koje je kompozitor odredio u muzici i tekstu. Zato je opera vanvremenska.

  1. Jesu li naša pozorišta konzervativna ili sklona pomodarstvu?

Operske predstave kod nas su uglavnom konzervativne. U svetu postoje teatri koji operu tumače na sasvim drugačiji način. Režije su slobodnije, i puno se eksperimentiše. Nekada taj eksperiment uspe a nekada spektakularno podbaci. Mi imamo smele pokušaje kao i svuda u svetu ali to vrlo često radimo u jako teškim uslovima i sa budžetom koji je ispod svakog minimuma. Jako je bitno da u pozorištu opera dobije bolje uslove i pravilnu raspodelu novca unutar teatra. Ansambli su relativno kvalitetni i mladi pokazuju da ogromnih talenata i dalje imamo. Postoji kvalitet ali on mora da ispliva nekako u sred mora mediokriteta.

  1. Napravite top listu od 5 predstava koje obavezno treba pogledati.

To su sigurno Seviljski berberin, Boemi, Pajaci, Don Đovani i Toska. Neki od ovih naslova su vrlo kvalitetno postavljeni i kod nas u Srbiji.

  1. Kako privući pažnju publike?

Publika uvek dolazi zbog dobrog naslova i kvalitetnog pevača. Zvezde operske scene  kod nas ne postoje kao svuda u svetu ali postoje pevači koji su svetskog kvaliteta ali iz puno razloga u Srbiji nemaju nikakav status. To užasno šteti operi.

  1. Šta za glumca predstavlja rad na tv-u a šta u pozorištu?

Operski pevači nemaju skoro nikakvo iskustvo u radu na televiziji. To je tako zbog prirode posla koja je isključivo vezana za scenu i pozorište. Ipak, postoji jedno predubeđenje da su operski pevači loši glumci, što je potpuni nonsense. Ima pevača koji su odlični glumci ali ima i loših baš kao što ima odličnih i loših glumaca.

Najnovije vesti